جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

آشنایی با عسل گیاه یونجه و خواص آن

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با عسل گیاه یونجه و خواص آن

۹۳ بازديد
عسل گیاه یونجه و خواص آن

آشنایی با عسل گیاه یونجه و خواص آن با توجه به ویژگی های بی نظیر گیاه یونجه، می تواند برای حفظ سلامتی و درمان طبیعی برخی از بیماری ها مفید باشد. گیاه یونجه به دلیل برخورداری از انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی به سلطان گیاهان مشهور شده است. این گیاه بومی آسیا بوده و یکی از نخستین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است. امروزه از گیاه یونجه در تولید کپسول، قرص، عرق یونجه، عسل یونجه و… استفاده می شود. برای آشنایی با عسل گیاه یونجه و خواص آن با ما همراه باشید.

آشنایی با عسل گیاه یونجه و خواص آن

طبع عسل یونجه با توجه به گیاه منشا آن نسبتا گرم و تر است. همچنین عسلی که از گل‌های یونجه تهیه می شود، شیرینی ملایمی دارد و بسیار خوشبو و معطر است. رنگ عسل گیاه یونجه روشن و کهربایی است ولی در هنگام کریستالی شدن کمی تیره و کدرتر می‌شود. لازم به ذکر است سرعت کریستالی شدن این نوع از عسل نسبت به دیگر انواع آن تقریباً بالاست. عسل گیاه یونجه اگر طبیعی باشد درکنار طعم بسیار مطلوبی که دارد از انواع خاصیت ها نیز برخوردار است، به طوری که به عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین انواع عسل شناخته می شود. در ادامه به خواص عسل گیاه یونجه اشاره خواهیم کرد.

عسل گیاه یونجه و خواص آن

  • ضد سرطان

عسل گیاه یونجه از انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدان از جمله زردینه برخوردار است. همانطور که می دانید آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که رادیکال‌های آزاد با تاثیر گذاشتن بر روی عملکردهای طبیعی سلول ها، منجر به آسیب‌ها و تحریکاتی می شوند که در طول زمان به بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان می انجامد. به این ترتیب با گنجاندن عسل یونجه به رژیم غذایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و از بروز هرگونه سرطان جلوگیری کنید.

  • نشاط آور و انرژی زا

یکی از خواص دیگر عسل گیاه یونجه نشاط‌آور بودن آن است به طوری که مصرف آن در ایجاد آرامش بسیار موثر است. علاوه بر این عسل گیاه یونجه جایگزین بسیار خوبی برای شکر و همینطور انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی محسوب می شود که به عنوان یک میان وعده سالم و انرژی‌زا می توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. البته بهتر است عسل را با دمای طبیعی محیط میل نمایید، چرا که گرم‌کردن عسل در طولانی‌مدت اثرات خوبی برای بدن نخواهد داشت.

  • ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی

عسل یونجه همانند عسل های دیگر، از خواص ضدمیکروبی طبیعی با نام هیدروژن پروکساید برخوردار است. هیدروژن پروکساید بر اثر واکنش میان قند گلوکز و یک نوع آنزیم مختص زنبور عسل با نام گلوکز اکسیدیز تولید می‌شود. از طرفی باکتری ها با توجه به اسیدی بودن عسل، در محیط آن خیلی زود از بین می روند. این خاصیت عسل به بهبود سریع‌تر زخم ها کمک کرده و علائم و پیشرفت بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی را از بین می برد.

عسل گیاه یونجه و خواص آن

  • حفظ سلامتی پوست

عسل گیاه یونجه برای شادابی و نشاط پوست شما فواید زیادی دارد. این عسل یک ماسک بسیار عالی برای پوست محسوب می شود. از خواص ماسک عسل گیاه یونجه می توان به رفع تیرگی پوست، تقویت و جوان‌سازی سلول ‌های پوستی و همچنین جلوگیری از بروز آکنه اشاره کرد.

  • اثر تسکین‌دهنده

عسل یونجه با توجه به تراکم و محتویاتی که دارد به راحتی می تواند لایه‌ای محافظ در دیواره‌ی مخاطی به وجود آورد که در نتیجه به این دیواره اجازه می‌دهد خودش را ترمیم و بهبود بخشد. این ویژگی همینطور برای درمان بیماری ‌های مختلف نیز مفید است. به عنوان مثال مصرف عسل گیاه یونجه دارویی طبیعی برای درمان التهاب معده محسوب می شود.

  • حفظ سلامتی هاضمه

عسل گیاه یونجه به رشد چند نوع از باکتری‌های مفید روده نظیر بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم اینفنتیس، بیفیدوباکتریوم بریو، بیفیدوباکتریوم لانگوم و بیفیدوباکتریوم ادولسنتیس کمک می کند. به عبارت دیگر عسل گیاه یونجه با فعالیت پریبیوتیکی طبیعی خود در رشد باکتری ‌های مفید روده موثر است و به این ترتیب سلامتی هاضمه‌ را بهبود می بخشد.  البته عسل مانند ماست یک فرآورده‌ حاوی باکتری ‌های زنده‌ی پروبیوتیک نیست ولی با تامین غذای پروبیوتیک‌های موجود، به رشدشان کمک می‌کند.

عسل گیاه یونجه و خواص آن

  •  ضد مسمویت

عسل گیاه یونجه به عنوان یک غذای بسیار سالم، به تقویت کبد و کلیه های ما کمک می کند. هنگامی که کبد و کلیه های سالمی داشته باشیم، این اعضای حیاتی بدن عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داده و بدن ما را از هر گونه مسمومیت مصون نگه می دارند.

  • کمک به حفظ سلامتی مغز و قلب

عسل گیاه یونجه برای سلامت مغز و اعصاب بسیار مفید است و مصرف آن به تقویت حافظه کمک زیادی می‌کند. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه عسل یونجه از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می کند. در واقع این نوع عسل همانند انواع دیگر آن دارای آنتی‌اکسیدان ‌های طبیعی و دیگر خواص درمانی است که با بهبود سیستم کولینرژیک مغز و گردش خون آن، از تنزل عملکردهای شناختی و زوال عقل جلوگیری می کند. مصرف عسل یونجه همچنین جهت رفع گرفتگی عروق و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی نیز مفید است.

  • درمان کم خونی و کمک به انعقاد خون

در طب سنتی از عسل گیاه یونجه به عنوان ماده خون ساز یاد می شود. به این ترتیب می توان گفت پیشگیری و کمک به درمان کم‌خونی از دیگر خواص مهم عسل یونجه به شمار می آید. این عسل به انعقاد خون نیز کمک کرده و یکی از مواد بند آوردنده خون‌ریزی در طب سنتی محسوب می‌شود. به خاطر وجود همین خاصیت، برای افرادی که به طور مرتب خون دماغ می‌شوند، عسل یونجه را تجویز می کنند.

عسل گیاه یونجه و خواص آن

 

دیگر خواص عسل گیاه یونجه

  • منبع غنی از ویتامین‌های A، K، D2 و D3 است.
  • برای بیماران مبتلا به لرزش اندام توصیه می شود.
  • از بین برنده ورم‌های بدن است.
  • به رفع اختلالات عادت ماهیانه خانم‌ها کمک می کند.
  • در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد کودکان موثر است.
  • به پیشگیری و درمان راشیتیسم کمک می کند.
  • برای درمان سرفه و ناراحتی‌های گلو مفید است.
  • و …

 

 

 

نگاهی به مضرات عسل گیاه یونجه

با توجه به آنچه که در مورد خواص عسل گیاه یونجه طبیعی گفته شد، این عسل برای درمان و جلوگیری از بیماری های زیادی مفید است. اما با این وجود قبل از مصرف آن توصیه می شود حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید، به خصوص اگر نسبت به گیاه یونجه یا گرده و شهد این گیاه حساسیت دارید. همچنین یادآور می شویم مصرف عسل یونجه برای بیماران دیابتی و کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود

خواص شگفت انگیز یونجه برای بدن انسان!

مصرف یونجه خونی صاف و پاک تولید مى‌کند، ترشح شیر را در زنان زیاد مى‌کند، استخوان بندى بدن را در کودکان محکم مى‌کند، قاعده آور است، خستگى و کوفتگى بدن، خونریزى لثه و سستى استخوان‌ها و عوارض ناشى از کمبود ویتامین «ث» را برطرف می‌کند.
یونجه سبزى خوراکى است و به منزله گوهرى گران بهاست، ولى هیچ کس به آن توجه ندارد و قدر آن را نمى‌داند.
یونجه

فواید عرق یونجه

یونجه، گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می‌خورد، درحالی‌که در گذشته استفاده‌های فراوان از این گیاه پرفایده می‌شده است.این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است.«یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و همدسته شبدرها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد.
فواید بی نظیر یونجه که تا حالا نمی دانستید!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.