یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

با تجهیزات غواصی بیشتر آشنا شوید

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

با تجهیزات غواصی بیشتر آشنا شوید

۲۹۱ بازديد
تجهیزات غواصی

امروزه نسبت به دوران گذشته سفر کردن بسیار آسان تر شده است. از جمله این سفر ها، سفر به زیر آب و لذت بردن از مناظر آن است. اما این سفر به همان میزانی که دارای زیبایی های منحصر به فرد است، پیچیدگی های خاص خودش را نیز دارد. ضمن این که شما باید از قوانین موجود برای امنیت خود زیر آب پیروی کنید، باید از تجهیزانی نیز استفاده کنید که این امر را برای شما ساده تر می سازند. در این مقاله هدف این است که تجهیزات غواصی را همراه با کاربردشان برای شما توضیح دهیم به امید این که سفری لذت بخش را در زیر آب تجربه کنید. پس با گروه طبیعت گردی دامونا برگزار کننده دوره های بین المللی آموزش غواصی همراه شوید.

معرفی تجهیزات غواصی :

تجهیزات غواصی به گونه ای طراحی شده اند که کل بدن شما را پوشش می دهند. بنابراین مانند شنای معمولی تنها به صورت شما ختم نمی شوند.

  • ماسک : شاید از میان تجهیزات غواصی اولین موردی که به ذهن اکثر افراد می رسد ماسک است. ماسک های غواصی به گونه ای طراحی شده اند که از ورود آب به چشم ها شما با استفاده از فضای هوایی که ایجاد میشود، جلوگیری کند. علاوه بر این قاب ماسک به گونه ای طراحی شده است که بتوان عدسی های موجود را محکم نگه دارد و بر روسی صورت فرد به خوبی بنشیند. بنابراین با استفاده از ماسک شما می توانید به خوبی از مناظر زیر آب لذت ببرید.
  • اسنورکل : شاید خیلی از افراد بخواهند در ابتدا از سطح آب شروع کنند. برای این دسته از افراد استفاده از لوله های اسنورکل توصیه می شود. این لوله ها در عین این که از مواد سخت ساخته شده اند، انعطاف پذیر نیز هستند. در حات کلی این لوله دارای ۳ قسمت است. قسمتی که در دهان قرارداده می شود، به گونه ای طراحی شده است که از ورود آب در دهان فرد جلوگیری می کند.قسمت بالایی لوله کمی محکم تر است که در بیرون آب قرار می گیرد. قسمت میانی لوله هم حتما باید دارای خمیدگی کمی باشد تا از جمع شدن آب جلوگیری و جریان هوا را همواره برقرار سازد.
  • فین : همان طور که می دانید هنگامی که زیر آب هستیم، حرکت کردن بسیار مشکل است. پس در این شرایط باید از وسایلی استفاده کرد که حرکت در زیر آب را آسان تر کنند. فین در این زمینه بسیار کاربردی است. در حالت کلی فین به دو دسته بندی و کفشی تقسیم می شود. البته بسته به نوع غواصی که شما انتخاب می کند، طول و پهنای این فسن ها متفاوت می شود. ولی باز هم اگر در حالت کلی در منطقه ای غواصی می کنید که خطر صخره ها آسیب رسانی به پاها وجود ندارد، فین های کفشی توصیه می شوند. در حالی که فین های بندی برای غواصی در مناطق پر صخره و با آب های سرد استفاده می شوند.
  • جلیقه کنترل شناوری : شناور ماندن در آب یکی از لذت های همیشگی افراد است. با استفاده از جلیقه های کنترل، غواص به راحتی می تواند این کار را هم در عمق کم و هم در عمق زیاد انجام دهد. در ابتدا غواص این جلیقه را با یک حجم معینی از هوا پر می کنند. سپس فرد اگر می خواهد در عمق کم شناور باشد می تواند حجم هوا را از طریق رابطی که به جلیقه و دهان او متصل است اضافه کند. در صورتی که می خواهد در عم بیشتری شناور باشد می تواند از طریق سوپاپ هایی که روی جلیقه تعبیه شده اند از هوای داخلی کم کند و در نتیجه به عمق بیشتر برود. علاوه بر این کاربرد، از جلیقه برای نگهداری کپسول هوا نیز استفاده می شود.

تجهیزات غواصی

  • سیلندر هوا : شرط این که شما بتوانید زیر آب بمانید این است که بتوانید به نحوی هوای تنفس خود را تامین کنید. در غواصی، سیلندرها وظیفه انجام این کار را دارند. ظرفیت این سیلندرها ۸ الی ۱۸ لیتر است که هر ۴ سال یک بار حتما باید تست شوند. این تست شامل تست فشار و زنگ زدگی است. جهت ایمنی هرچه بیشتر توصیه می شود سیلندرها را هیچ وقت ایستاده قرار ندهید.
  • رگولاتور : برای استفاده از هوایی که درون سیلندر قرار داده شده است شما باید از واسطی به نام رگولاتور استفاده کنید. این واسط دارای ۲ قسمت است که هر دو وظیفه کاهش فشار هوای درون سیلندر را به عهده دارند تا غواص بتواند از آن استفاده کند. قسمتی که به سیلندر متصل می شود فشار داخلی را ۸ الی ۱۴ مرتبه کاهش می دهد. قسمت دومی نیز که به دهان فرد متصل می شود، در مرحله دوم فشار را در سطح فشار محیط تنظیم می کند.
  • منبع جایگزین هوا : با توجه به این که این تفریح خطرات مخصوص به خودش را دارد، استفاده از وسایل جایگزین اهمیت زیادی دارد. منبع جایگزین هوا هم دارای لوله بلندتری است و هم این که می توانید با استفاده از آن به غواص دیگری برای تامین هوا کمک کنید!
  • گیج فشارسنج : اینکه غواص همواره از فشار هوای موجود در سیلندر خود آگاه باشد دارای اهمیت زیادی است. بنابراین می توانید این وسیله را به قسمت اولیه رگولاتور متصل کنید و از فشار هوای سیلندر آگاه شوید.
  • گیج عمق سنج : استفاده از گیج عمق سنج دیجیتال علاوه بر اینکه میزان عمق را به شما نشان می دهد، می تواند دما و سرعت را نیز نشان دهد. علاوه بر این می توان فاصله تا سطح آب را نیز به صورت تقریبی به شما نشان دهد.
  • لباس : با توجه به پایین بودن دمای آب در عمق های بیشتر حتما باید از لباسی استفاده کرد که انتقال حرارت بدن را حداقل کند. همچنین این لباس ها با ضخامت های مختلفی که دارند باعث می شود از جراحات احتمالی که ممکن است در اثر برخورد با چیزی به وجود آیند جلوگیری کنند.
  • کمربند وزنه : برای شناوری خنثی از این کمربندها استفاده یمش ود البته نوع این کمبرند به ضخامت لباس و نوع آب بستگی دارد.
  • ساعت : ساعت های مخصوصی در دو نوع آنالوگ و دیجیتال موجود هستند که می توانند ویژگی های مختلف مانند عمق سنج، دما و … را نیز داشته باشند. ویژگی که باید در همه آن ها وجود داشته باشد این است که بتوانیم زمانی که در زیر آب هستیم را ثبت کنیم.
  • کامپیوتر : این وسیله را می توان همراه غواص در نظر گرفت چرا که می تواند او را از بسیاری از خطرها با توجه به اطلاعاتی که در اختیارش قرار می دهد آگاه کند. البته توجه داشته باشید که نگهداری این وسیله کار سخت و مشکلی است!
  • راهنمای شناور : زمانی که شما زیر آب هستید باید به نوعی حضور خود را در زیر آب بیان کنید! با استفاده از این وسیله قایق ها و … را از وجود خود آگاه می سازید و از خطرهای احتمالی جلوگیری می کنید.
  • چاقو : یکی از تجهیزات غواصی که ممکن است کاربردی باشد چاقو است. محل قرار دادن چاقو روی ساق و یا بازوی غواص است. برای اینکه چاقوی غواصی شما دارای عمری طولانی باشد باید آن را با آب شیرین و روغن جهت جلوگیری از زنگ زدن شست و شو دهید.
  • چراغ قوه : با استفاده از چراغ قوه قطعا می توانید دید بهتری در زیر آب داشته باشید. بسته به سایز آن ها، پاسخ گویی آن ها در زیر آب متفاوت است.
  • قطب نما : اینکه غواص بداند رد چه مسیری است نه تنها از سر درگمی او جلوگیری می کند بلکه باعث می شود بی جهت از هوای خود استفاده نکند. بنابراین داشتن یکی از آن ها جزء موارد ضروری است.
  • کفش : زمانی که شما در آب های صخره دار و یا سرد مشغول غواصی هستید استفاده از این کفش ها بسیار کار آمد است. جنس این نوع کفش ها از همان نوع لباس غواصی است.
  • دستکش : برای پوشناندن دست خود نیز می توانید از دستکش هایی با همان جنس لباس و با ضخامت های مختلف استفاده کنید که دست های شما را در مقابل سرما حفظ می کنند.
  • کلاه : برای محافظت سرخود نیز می توانید از کلاه هایی از همان جنس لباس استفاده کنید که دارای ضخامت های مختلفی هستند.
  • ساک : برای نگهداری تجهیزات غواصی شما باید از ساک های استفاده کنید که هم حمل آسان داشته باشند و هم اینکه دارای روکش های ضد آب باشند.
  • تخته یادداشت : بعضی مواقع نیاز است که زیر آب چیزی را یادداشت کنید. در این حالت می توانید از تجهیزات مخصوص این کار استفاده کنید. توجه داشته باشید که نوشته روی این تخته ها در اثر برخورد با آب از بین نمی روند.
  • ریل : علاوه بر اینکه شما باید بدانید به چه سمتی در حال حرکت هستید باید مسیری را هم که طی کرده اید به خاطر داشته باشید. برای این کار می توانید از ریل هایی استفاده کنید که طناب داخل آن می تواند دارای طول ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ متر باشد. همچنین دارای دستگیره ای است که کاربری را برای غواص ساده تر می کند.
  • کلیپ مخصوص منبع جایگزین هوا : همان طور که گفته شد استفاده از منبع جایگزین هوا یکی از موارد ضروری برای هر غواصی است. برای استفاده از این وسیله شما نیاز به وسیله ای دارید که هم به سرعت نصب شود و هم به راحتی بتوان آن را جدا کرد.
  • تسمه های نکه دارنده : ممکن است نیاز باشد که شما به طور موقت چیزی را به جایی متصل کنید. در این شرایط استفاده از وسیله ای محکم که به سادگی نیز بتوان آن را باز کرد به شما کمک زیادی می کند!

برای تهیه هر کدام از تجهیزات غواصی که در بالا به آنها اشاره شد و دیگر تجهیزات غواصی می توانید از طریق فروشگاه اینتنرتی دامونا اقدام کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.