چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

جریان نسبی در نصب لوله پلی اتیلن به روش اسلیپ لاین

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

جریان نسبی در نصب لوله پلی اتیلن به روش اسلیپ لاین

۸۴ بازديد

طراحی هیدرولیکی لوله های پلی اتیلن -قسمت ششم

جریان نسبی در نصب لوله به روش اسلیپ لاین

خطوط لوله آسیب دیده که با جریان گرانشی کار می کنند را می توان با استفاده از اسلیپ لاین (راندن لوله سالم با قطر کوچک تر در لوله معیوب با قطر بزرگ تر و سیمانکاری فضای حلقوی بین دو لوله) لوله های پلی اتیلن تعمیر نمود. این فرآیند شامل نصب یک لوله پلی اتیلن در داخل لوله اصلی آسیب دیده می شود که جزئیات نحوه انجام آن در فصول بعدی آمده است.

در اسلیپ لاین های متداول، تمیز بودن فضای بین قطر خارجی لوله داخلی و قطر داخلی لوله خارجی برای نصب لوله داخلی الزامی است؛ بنابراین بعد از انجام این نوع تعمیرات، کانال جریان، کوچک تر از لوله اصلی خواهد بود. با این حال، اغلب می توان با اسلیپ لاین نمودن بوسیله یک لوله پلی اتیلن، همه یا بیشتر ظرفیت جریانی لوله اصلی را بازیابی کرد، این مطلب به دلیل صافی بسیار زیاد سطح داخلی لوله های پلی اتیلن و مقاومت آن ها در برابر رسوبات و افزایش فشار است.

لوله های پلی اتیلن را بیشتر با جوش لب به لب جوشکاری می نمایند و این روش اتصال، تأثیری در قطر جریان در محل جوش ندارد. ظرفیت های جریان قیاسی لوله های گِرد را می توان از رابطه زیر بدست آورد:

جریان نسبی

جدول ۶- ۱۵ با استفاده از معادله ۶ – ۴۳ بدست آمده است که در آن DI1 = قطر داخلی ( ID ) لوله درونی و DI2 = قطر داخلی لوله اصلی آسیب دیده می باشد.

جریان نسبی

همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.

 

سرعت جریان

سرعت های مجاز جریان در لوله های پلی اتیلن به جزئیات مشخصات فنی سیستم بستگی دارد. در سیستم های آبی که با فشاری برابر با درجه بندی فشاران در حال کار هستند، سرعت محدود به مجوزهای الزامات نوسان فشار است. جداول ۶- ۳- الف و ۶- ۳- ب را ملاحظه کنید. در جاهایی که اثر نوسانات فشاری کاهش یافته است، می توان از سرعت های بالاتری استفاده نمود و در سیستم هایی مانند جریان گرانشی که امکان نوسانات فشاری وجود ندارد، سرعت هایی تا ۲۵ فوت بر ثانیه هم قابل قبول هستند.

درجه بندی فشار

ممکن است ظرفیت پمپ ها یا هِد فشار ارتفاعی که صرف غلبه بر افت فشار ناشی از اصطکاك و به مقصد رسانیدن جریان با فشار مورد نظر می شود، باعث محدود شدن سرعت جریان گردد. لوله های پلی اتیلن با جریان آب دچار فرسایش نمی شوند. در جریانات دوغاب مایع، باید حداقل سرعت بحرانی را جهت حفظ تلاطم جریان و نگه داشتن ذرات در حالت معلق در دوغاب، رعایت نمود.

جریان گرانشی مایعات با سرعتی بالاتر از ۲ فوت در ثانیه ( ۶/ ۰ متر بر ثانیه) می تواند باعث جلوگیری یا کاهش ته نشینی ذرات جامد در خطوط فاضلاب شود. درحالتی که کل لوله پر از جریان است، همان سرعت هایی که در خطوط لوله تحت فشار اعمال می شود، بر خطوط لوله جریان گرانشی نیز اعمال می گردد.

سرعت جریان در خطوط انتقال گازهای تراکم پذیر، محدود است. جریان گازهای تراکم پذیر در لوله های پلی اتیلن اغلب یا آرام است و یا در محدوده گذار. امکان برقراری جریانات کاملاً متلاطم در خطوط لوله کوتاه وجود دارد، ولی این امکان در فواصل انتقال طولانی و خطوط توزیع بسیار کم است، زیرا درجه بندی فشار لوله های پلی اتیلن به خودی خود ظرفیت جریان و متعاقباً سرعت جریان را کاهش می دهد.

 

وضعیت سطح لوله، پیرشدگی(Aging)

در بیشتر سیستم های لوله کشی، کهنگی باعث افزایش زبری سطح لوله می شود. این موضوع باعث افزایش مقاومت در برابر جریان می گردد. لوله های پلی اتیلن در برابر آثار متداول کهنگی مقاوم هستند، زیرا پلی اتیلن زنگ نمی زند، فاسد نمی شود، خورده نمی شود، تبله (Tuberculate) نمی کند و محیط مناسبی برای رشد بیولوژیک مهیا نمی کند و در برابر چسبدگی رسوبات و فلس جانوران مقاوم است.

ر برخی موارد، جریان هایی با سرعت متوسط برای جلوگیری از ته نشینی کافی هستند و در جریان های کم سرعت هم با استفاده از یک جریان پر سرعت ناگهانی می توان به حذف رسوبات و ته نشست ها کمک کرد. در نتیجه با گذشت زمان و کهنگی خط لوله، ظرفیت های مورد نظر، در طراحی اولیه خطوط لوله (تحت فشار یا گرانشی) همچنان حفظ می شود.

در صورت نیاز به تمیز کاری خطوط لوله جریان گرانشی کم سرعت، می توان ازتمیزکاری با استفاده از جت آب و یا راندن یک توپک »نرم « (فوم پلاستیکی) به داخل خط لوله، بطور موثری عملیات تمیزکاری را به انجام رسانید. روش های تمیزکاری سطلی (Bucket Cleaning Method)، سیمی (Wier-type Cleaning Method) و یا خراشنده (Scraper-type Cleaning Method) به لوله پلی اتیلن آسیب می زنند و نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.