چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

بررسی شربت زعفران و خواص آن

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

بررسی شربت زعفران و خواص آن

۹۸ بازديد
خواص شربت زعفران

همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، زعفران گیاهی است که خواص و استفاده‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف دارویی و غذایی دارد و کشور ایران نیز بزرگترین تولید کننده‌ی زعفران در سرتاسر جهان است. همانطور که گفته شد زعفران خواص دارویی فراوانی دارد و به روش‌ها مختلفی بین مردم استفاده می‌شود. مثلاً شربت زعفران، دم‌نوش زعفران، اسانس زعفران برخی از موارد و روش‌های مصرف این گیاه کوچک، اما با ارزش و پر خاصیت می‌باشند. زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ خاص و ویژه‌ای که دارد به صورت عمده در انواع غذاها، صنایع شیرینی سازی، داروسازی و بسیاری صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه، دم‌نوش زعفران به جهت برطرف کردن افسردگی استفاده می‌شود و به نوعی دارویی برای ضد افسردگی محسوب شده و نشاط آور است. همچنین باعث بهتر شدن عملکرد سیستم گوارشی بدن می‌شود و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. به علاوه این گیاه کوچک و محبوب، برای شست و شوی کلیه‌ها و مثانه بسیار مفید و کاربردی است، به این جهت که ادرار آور می‌باشد و باعث بهتر شده سیستم گردش خون در بدن می‌شود. این‌ها تنها بخشی از خواص فراوان این طلای کوچک، یعنی زعفران بودند. ولی در ادامه می‌خواهیم به صورت اختصاصی به خواص «شربتِ زعفران» بپردازیم و با ویژگی‌های این شربت خوش طعم و محبوب آشنا شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد «شربت زعفران» در اختیارتان قرار دهیم.

شربت زعفران چیست؟

شربت زعفران یک نوشیدنی محبوب قدیمی، سنتی و پرخاصیت است. بسته به سلیقه و ذائقه‌ی هر فرد ممکن است در شربت زعفران افزودنی‌های مختلفی استفاده شود. به فرض گلاب، عرق بیدمشک، عسل و… جزو افزودنی‌هایی می‌باشند که معمولاً برای درست کردن شربت زعفران کاربرد دارند. به عبارت دیگر می‌توان اینگونه گفت که شربت زعفران از نوشیدنی‌های لوکس حال حاضر محسوب می‌شود که در عین حال به سادگی نیز در منزل قابل تهیه است و همانطور که قبل‌تر ذکر شد به دلیل تفاوت در سلایق، نمی‌توان مقدار ثابتی را برای مواد تشکیل دهنده و افزودنی‌های این نوشیدنی گوارا ذکر کرد و دستورات درست کردن می‌توانند فراوان باشند.

خواص شربت زعفران

تاریخچه‌ی شربت زعفران و موارد استفاده از شربت زعفران در گذشته

در گذشته از شربت زعفران علاوه بر کاربردهای دارویی، به عنوان یک نوشیدنی نشاط آور در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌کردند. شربت زعفران نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر مانند لبنان، سوریه، اُردن و فلسطین نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته و طرفدار دارد.

خواص معمولی شربت زعفران

به طور عمومی، شربت زعفران برای تقویت کلی سیستم بدن استفاده می‌شود و باعث ایجاد نشاط بیشتر در فرد می‌گردد. همچنین گفته می‌شود شربت زعفران باعث تقویت اعصاب، قلب، معده و همچنین کبد خواهد شد و نوشیدن این شربت در کاهش استرس و افسردگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص شربت زعفران

خواص دارویی و پزشکی شربت زعفران

از ویژگی‌های مهم شربت زعفران در طب سنتی ایران، به مواردی چون تقویت و بهبود قلب و عملکرد آن اشاره کرد. همچنین شربت زعفران در درمان مشکلات افراد با مزاج سرد و خشک (مزاج سوداوی) بسیار توصیه شده و مناسب است. افراد با مزاج سوداوی به افرادی گفته می‌شود که دارای خصوصیاتی زیر باشند:

کم حرف، محتاط، جدی، بد بین، غیر اجتماعی، خشک، مضطرب و دمدمی مزاج

برای همین شربت زعفران در اینگونه افراد بسیار مفید و اثربخش است و خاصیت درمانی برایشان دارد. همچنین شربت زعفران به همراه گلاب می‌تواند باعث بهبود و تقویت عملکر قوای جنسی گردد. این شربت به عنوان دارو برای برطرف کردن سردرد، کم خوابی یا بی خوابی و واکنش و تنش‌های عصبی و اضطراب بسیار مفید است.

 

سایر ویژگی‌ها و خواص شربت زعفران

از سایر ویژگی‌های شربت زعفران نیز می‌توان به: شفاف و تمیز کردن پوست صورت، ایجاد شادی و نشاط در فرد، بهبود عملکرد مثانه و شست و شوی آن با افزایش میزان ادرار، بهبود عملکر قلب، کاهش دردهای مختلف در بدن و قابلیت تسکین دهندگی، مناسب برای قوای بینایی به خصوص در افراد مسن و سالخورده، کاهش احتمال ابتلا به گونه‌های مختلف سرطان، کاهش احتمال ایجاد تومور، بهبود عملکرد تنفسی در شخص و برطرف کردن تنگی نفس، مناسب برای زنان در دوران قاعدگی و بهبود بی‌نظمی قاعدگی، مناسب برای زنان باردار و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.