جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

لوله پلی اتیلن اسپیرال و کاربردهای آن

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

لوله پلی اتیلن اسپیرال و کاربردهای آن

۱۱۰ بازديد
لوله پلی اتیلن اسپیرال

مدت هاست که  لوله های پلی اتیلن در شبکه های لوله کشی آب و تصفیه فاضلاب کاربرد دارند. این لوله ها در حال حاضر در اغلب کشورهای دنیا به عنوان مناسب ترین و با دوام ترین گزینه جهت استفاده در پروژه های زیر بنایی استفاده می شوند. لوله پلی اتیلن اسپیرال یکی از انواع لوله های پلی اتیلن دوجداره است. نوع دیگری از این لوله های دوجداره نیز کاروگیت نام دارد. با توجه به این که امکان تولید لوله های کاروگیت در قطر های بزرگ وجود ندارد به همین خاطر تولید این لوله ها به روش اسپیرال انجام می گیرد. در این روش تولید، قطر لوله ها را تا ۳۰۰۰ میلی متر هم می توان افزایش داشت. در ادامه  همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید تا به لوله پلی اتیلن اسپیرال و کاربردهای آن بپردازیم.

روش تولید لوله پلی اتیلن اسپیرال

در تولید لوله پلی اتیلن اسپیرال، لایه ها به خوبی بر روی هم نشسته و اتصال بسیار محکمی بین آنها صورت می گیرد، به این ترتیب لوله اسپیرال با وجود این که دارای قطر بزرگتری است اما از نظر تحمل بارهای فشاری، صافی سطح و همچنین ضخامت جداره داخلی، دارای سطح کیفی و استاندارد بسیار بالایی خواهد بود. در تکنولوژی تولید این لوله ها از دو اکسترودر مجزا استفاده می شود که یکی به منظور تولید پروفیل های توخالی با سطح مقطع مستطیلی (داکت) و دیگری جهت تولید پروفیل خط جوش با سطح مقطع‎ I ‎شکل در میان پروفیل های داکت است. لازم به ذکر است در چیدمان خط تولید این لوله ها، این دو اکسترودر به صورت عمود بر هم در نظر گرفته می شوند. به طوری که پروفیل داکت با خروج از دای اکسترودر تحت ‏تانک خلا کالیبره می شود. سپس با عبور از حمام خنک کاری تا زمانی سرد می شود که بتواند هم مشخصات ابعادی خود را حفظ کند و هم دمای لازم ‏برای برقراری جوش مناسب با پروفیل خط جوش را که از طریق اکسترودر دوم تولید می گردد، داشته باشد. در بخش بعدی، تولید پروفیل داکت حول یک استوانه که قطر خارجی آن با قطر داخلی محصول نهایی برابر است پیچیده شده و فضای بین دو پروفیل داکت با ‏پروفیل جوش پر می گردد. علاوه بر این وجود یک فک فشارنده موجب تسهیل در اتصال بهتر دو پروفیل شده و لوله تولیدی را به جلو حرکت می دهد. ‏در فاز نهایی تولید نیز لوله ها را در ابعاد مورد نظر برش می دهند.

استاندارهای به کار رفته در لوله پلی اتیلن اسپیرال

تولید‌ات لوله های پلی اتیلن اسپیرال بر اساس استاندارد prEN 2006- 13476 مطابق با جداول تعیین شده آن صورت می گیرد. این لوله ها در کانادا و ایالات متحده برای پروفیل فاضلابی با قطر بالا مطابق با استاندارد ASTM F894 تولید می شوند. لوله پلی اتیلن اسپیرال را همچنین می توان با استانداردهای بین المللی ویژه ای نظیر CSAB185.2 و BNQ3624-120تولید کرد.

لوله پلی اتیلن اسپیرال

  • اتصالات و ابعاد لوله های پلی اتیلن اسپیرال‏

امروزه بیشترین مصرف لوله های پلی اتیلن اسپیرال در شبکه های آبی و فاضلابی است. اتصال لوله های پلی اتیلن دو جداره نظیر اسپیرال در طول لوله به صورت اتصالات کوپلینگی، اتصالات الکتروفیوژن، اتصالات رزوه ای و اتصالات ‎اکسترودینگ‎ صورت می گیرد و شامل چهار بخش ‎انشعابات (سه و چهارراه‎)، ‎منهول ها‎ ‎، ‎کوپلرها (رابط‎) و ‎سیفون‌ ها است. همانطور که گفته شد لوله های پلی اتیلن اسپیرال برای پروژه هایی که نیازمند لوله هایی با سایزهای بزرگ (۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی متر) هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها از دیواره هایی با جنس پلی اتیلن چگالی بالا یا همان HDPE تولید می شوند.

‎ –

  •  کاربرد لوله پلی اتیلن اسپیرال

کاربرد لوله های پلی اتیلن اسپیرال متنوع و فراوان است. برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • مورد استفاده در خطوط منتقل کننده فاضلاب، آبگیرها و همچنین آبریزهای داخل دریا
  • لوله پلی اتیلن اسپیرال جهت ترمیم خطوط انتقال فاضلاب قدیمی استفاده می شود.
  • این لوله ها در ساخت منهول، ساخت ابرو (پل) و همینطور ساخت مخازن نگهداری مواد شیمیایی و تانک های سپتیک کاربرد دارند.
  • برای ایجاد معابر غیر هم سطح زمین از لوله پلی اتیلن اسپیرال استفاده می گردد.

همچنین از لوله پلی اتیلن اسپیرال می توان برای انتقال سیالات در شرایط ثقلی و کاربردهای فشار پایین استفاده کرد. این لوله ها از لحاظ وزن نسبت به لوله های پلی اتیلن تک جداره سبک تر ساخته می شوند و به همین خاطر برای مواردی که باید سیالاتی با فشار پایین را منتقل نمایند، نظیر انتقال فاضلاب بسیار مناسب هستند. لوله های دوجداره پلی اتیلن اسپیرال برای شرایطی که وزن خاک بیشتر از آستانه تحمل لوله های پلی اتیلن کاروگیت است، می تواند جایگزین مناسبی برای این نوع از لوله ها باشد.

دوجداره کاروگیت

  • ساختار لوله های پلی اتیلن اسپیرال

همانطور که اشاره شد لوله های دو جداره اسپیرال به منظور استفاده در شبکه های بدون فشار طراحی شده اند. در واقع هدف از تولید این لوله ها این بوده است که با وجود بالا بودن مقاومت حلقوی لوله که یکی از اساسی ترین پارامترهای طراحی در لوله های مدفون و تحت بار است، از وزن سبک تری نسبت به لوله های تک جداره برخوردار باشند. همچنین با توجه به این که مقاومت حلقوی از شکل جداره لوله تبعیت می کند، بنابراین طراحی جداره به صورت مقاطع مستطیل شکل بوده که این امر باعث افزایش مقاومت حلقوی لوله می شود.

مزایای لوله پلی اتیلن اسپیرال

  • توسط محلول های شیمیایی نظیر مواد بیولوژیکی خورده نمی شود و همچنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
  • در مقابل خاک های مهاجم زمین های کشاورزی مقاوم است.
  • از این لوله می توان در محدوده دمای کاری وسیع استفاده کرد. برای مثال امکان استفاده از آن در دمای پایین نیز وجود دارد.
  • این لوله دارای اتصالات مناسب با آب بندی کامل است و رفتار هیدرولیکی مناسبتری  نسبت به انواع دیگر نشان می دهد.
  • در برابر سایش و ضربه مقاومت بالایی دارد.
  • هزینه نصب آن پایین است و علاوه بر این انتقال آن نیز به راحتی امکان پذیر است.
  • این لوله ها قابلیت جوشکاری به یکدیگر را دارند.
  • لوله اسپیرال قابل بازیافت است.
  • این لوله در عبور سیال مقاومت نمی کند و همچنین سیال در هنگام انتقال از این لوله ها یخ نخواهد زد.
  • این لوله ها در داخل ترانشه به سرعت قابل نصب هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.