جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

اتوماسیون سلف سرویس (اتوماسیون تغذیه) چیست؟

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

اتوماسیون سلف سرویس (اتوماسیون تغذیه) چیست؟

۱۰۶ بازديد
اتوماسیون سلف سرویس

در حال حاضر سازمان ها و دانشگاه های زیادی به منظور کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی مستقر در بخش غذاخوری و در عین حال افزایش نظم و رضایتمندی پرسنل و دانشجویان خود، کلیه خدمات مربوط به بخش غذاخوری را به کمک تکنولوژی سلف سرویس (تغذیه) با استاندارد و کیفیت بالایی ارائه می دهند. اما اتوماسیون سلف سرویس یا اتوماسیون تغذیه چیست؟ مزایا و ویژگی های آن کدام است؟ این موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

اتوماسیون سلف سرویس (تغذیه) چیست؟

همزمان با توسعه دانش و گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات در کشور، حوزه های گوناگونی از تجهیزات و خدمات اتوماسیون اداری بهره مند شدند. یکی از این حوزه ها ارائه خدمات الکترونیکی سلف سرویس به سازمان های بزرگ، بیمارستان ها و دانشگاه ها است که با استفاده از آن، کلیه امور مربوط به بخش غذاخوری آن ها مکانیزه گردیده است. سیستم اتوماسیون تغذیه یا سلف سرویس در واقع یک نوع از سیستم جامع تحویل غذا است که پرسنل و دانشجویان می توانند به منظور سفارش و صرف غذا در سازمان های دولتی و خصوصی و همچنین دانشگاه ها از این سیستم استفاده کنند.

مزایای به کارگیری اتوماسیون سلف سرویس ( اتوماسیون تغذیه)

انتظار می رود به کارگیری فن آوری های نوآورانه ای همچون اتوماسیون سلف سرویس (تغذیه) در جهت سرعت بخشیدن به روند دریافت و صرف غذا در ساعت ناهار و در نتیجه بهبود عملکرد پرسنل سازمان ها، شرکت ها و دانشگاه ها نقش مهمی را ایفا کند.  اغلب مدیران هنگام اجرای فناوری های جدید نظیر اتوماسیون سلف سرویس مردد هستند، زیرا در مورد موفقیت این فناوری جدید در سازمان خود مطمئن نیستند، اما باید گفت راه اندازی یک اتوماسیون تغذیه پیشرفته در سازمان می تواند مزایای زیادی را برای مدیریت به همراه داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • کارهای دستی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه باعث کاهش خطاهای انسانی و عملکرد سریع تر می شود.
  • با کاهش کارهای دستی، نیروی انسانی کمتری نیز احتیاج خواهد بود، در نتیجه مدیر سازمان حقوق کمتری پرداخت می کند.
  • راه اندازی این سیستم مدیران را قادر می سازد تا امور آشپزخانه را به طور کاملا دقیق کنترل نمایند که در نتیجه آن از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری خواهد شد.
  • با مدیریت بخش غذاخوری سازمان و به دست آوردن تعداد دقیق سفارشات غذا در هر روز، در منابع مالی مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه غذاها نیز صرفه جویی خواهد شد.
  • این سیستم مشکلات مربوط به پرداخت وجه نقد از جمله خرد کردن پول درشت توسط پرسنل غذاخوری را برطرف می سازد.
  • پیاده سازی این سیستم منجر به افزایش نظم و سرعت در دریافت غذا توسط پرسنل خواهد شد.

امکانات و ویژگی های موجود در سیستم اتوماسیون تغذیه

سیستم اتوماسیون سلف سرویس (تغذیه) از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و می تواند مبتنی بر نیاز کارفرمایان برای هر سازمان امکانات و ویژگی های خاصی را پیاده سازی کند. در اینجا به برخی از مهم ترین امکانات ایجاد شده توسط این سیستم ها اشاره می کنیم.

اتوماسیون سلف سرویس

  • رزرو غذا به صورت اینترنتی (تحت وب)

با استفاده از قابلیت رزرو غذا به صورت اینترنتی ، پرسنل سازمان ها می توانند با دسترسی به شبکه اینترنت از طریق کامپیوتر و یا گوشی همراه خود وعده غذایی مربوط به روز کاری خود را رزرو نمایند.

  • افزایش اعتبار حساب به صورت اینترنتی (تحت وب)

با کمک این ویژگی موجود در سیستم های سلف سرویس (تغذیه) ،کاربران می توانند اعتبار حساب شخصی خود را با استفاده از یک کارت بانکی و اتصال به شبکه شتاب افزایش دهند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و پرداخت پول نقد نمی باشد.

  • دسترسی به پنل مدیریت اتوماسیون سلف سرویس از طریق وب ( تعریف کاربران، گروه ها و نقش ها توسط سیستم مدیریت)

از طریق سیستم اتوماسیون تغذیه، مدیران قادر خواهند بود تا کاربران و گروه های مربوطه را با توجه به نیاز و سیاست سازمان تعریف نمایند و سپس به آنها نقش های مربوطه را تخصیص دهند. در واقع این قابلیت برای مدیران در هر جا و هر زمانی امکان پذیر است. یک رایانه متصل به اینترنت برای انجام  کلیه امور مرتبط با مدیریت کافی است. حتی در برخی از سیستم های پیشرفته تر، می توان از طریق گوشی همراه نیز به سیستم مدیریت دسترسی پیدا کرد.

  • مدیریت منوی غذاها و برنامه غذایی مربوط به هر روز

این ویژگی از سیستم به بخش مدیریت سازمان اجازه می دهد تا به طور دلخواه منوی غذایی سازمان را تعریف نماید. علاوه بر این مدیر با دسترسی به این بخش می تواند برنامه غذایی مورد نظر برای هر روز را تعیین کند.

  • مدیریت و نظارت کامل بر امور سلف ها و سالن های غذاخوری

با استفاده از این زیرسیستم می توان وعده های غذایی تعریف شده در بخش قبلی را به سلف و سالن غذاخوری مورد نظر تخصیص داد. همچنین می توان برای پرسنل سطح دسترسی به سلف ها را تعریف کرد و گروه های کاربری تعریف شده را برای استفاده از این سلف ها مجاز و یا غیر مجاز اعلام کرد.

  • تعیین جداگانه قیمت غذاها برای هر گروه

مدیران با استفاده از این ویژگی سیستم می توانند برای گروه ها و کاربران مختلف قیمت های مختلفی را به منظور خرید غذاها اختصاص دهند.

اتوماسیون سلف سرویس

  • مدیریت ارزش غذایی

بخش مدیریت ارزش غذایی سیستم اتوماسیون تغذیه به مدیران این امکان را می دهد تا نوع و میزان ترکیبات تشکیل دهنده غذاها را تعریف کرده و همچنین مقدار ارزش های غذایی هر یک شامل میزان کالری، پروتئین و … را مشخص نمایند. به این ترتیب این سیستم می تواند به طور خودکار مجموع مقادیر تعریف شده برای هر پرس غذا را محاسبه نماید.

  • مدیریت و کنترل کلیه دستگاه های متصل به بخش سلف سرویس (تغذیه)

مدیران به کمک این ویژگی قادر خواهند بود تا وضعیت دستگاه صدور ژتون غذا را با هر دستگاه دیگر که خدمات مشابه ای را ارائه می دهد، تحت نظر و کنترل خود قرار دهند.

  • ارائه کلیه خدمات مربوط به اتوماسیون سلف سرویس بدون نیاز به اینترنت (به صورت آفلاین)

در صورتی که این قابلیت در سیستم اتوماسیون سلف سرویس تعریف شده باشد اگر به هر دلیلی شبکه اینترنت قطع شده و سرور از دسترس خارج شده باشد. باز هم دستگاه ها قادر خواهند بود تا به صورت خودکار تصمیم بگیرند و به این ترتیب ارائه خدمات قطع نمی گردد.

  • نظارت دقیق بر عملکرد کاربران و ثبت رخدادها

این سیستم قادر می باشد تا عملکرد کاربران و همینطور دستگاه ها را زیر نظر گرفته و گزارش گیری نماید.

  • ارائه گزارشات پویا

از اطلاعات موجود در سیستم اتوماسیون سلف سرویس (تغذیه) می توان به صورت پویا گزارش ساخت و از این اطلاعات گزارش گیری نمود.

  • اتصال به سیستم مالی

به منظور ارائه هر گونه گزارش مالی و همچنین تصفیه حساب با کاربران و مدیران ویژگی اتصال به سیستم مالی در این سیستم تعبیه شده است.

  • اتصال به سیستم انبارداری

این ویژگی به منظور کنترل موجودی و فرآیند زنجیره تأمین، به اتوماسیون سلف سرویس افزوده شده است.

  • توانایی استفاده از ماژول اثر انگشت برای شناسایی کاربران

این ویژگی پرسنل سازمان ها را قادر می سازد تا به جای استفاده از کارت از طریق اثر انگشت خود احراز هویت شوند.

  • توانایی اتصال به سیستم آموزش در دانشگاه و موسسات آموزشی

از اتوماسیون تغذیه در دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز استفاده می شود. به همین منظور با تغییرات وضعیت کاربر از کارمند به دانشجو در سیستم آموزش، تمامی فرآیندهای تعریف شده در سیستم تغذیه برای کارمندان با کمی تغییر و اصلاح، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود. برای مثال در صورت مرخصی تحصیلی دانشجو، در سیستم تغذیه وضعیت وی به حالت معلق در خواهد آمد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.