یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

مزایا و چالش های زندگی در خانه هوشمند چیست؟

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

مزایا و چالش های زندگی در خانه هوشمند چیست؟

۱۳۴ بازديد
مزایا و چالش های خانه هوشمند

نسل ما در بازه زمانی بسیار جذابی زندگی می کند زیرا فناوری های زیادی توسعه پیدا کرده و خیلی از رویاهایی که در کودکی داشتیم رنگ واقعیت به خود گرفته است. بیشتر این فناوری ها راهشان را به سمت منازل ما پیدا کرده اند و توانسته اند زندگیمان را به طور قابل توجهی تغییر دهند. خوب حالا سوال اینجاست که زندگی در یک خانه هوشمند به چه معناست و ما باید چه مواردی را مدنظر داشته باشیم؟ در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند چه نوع خانه ای است؟

به طور کلی واژه خانه هوشمند هر نوع خانه یا آپارتمانی که در آن دستگاه ها و وسایلش را بتوان از راه دور و از طریق اینترنت کنترل کرد پوشش می دهد. همه این دستگاه ها به یک واحد مرکزی که به عنوان هاب عمل می کند وصل هستند. با ظهور اینترنت اشیا چنین ایده هایی خیلی سریع به واقعیت تبدیل شدند و در اختیار مشتری قرار گرفتند. حالا خیلی از دستگاه ها را می توان بر اساس نیاز کاربر سفارشی سازی کرد و تجربه او را بهبود بخشید.

مزایای خانه های هوشمند:

واضح است که مفهوم خانه های هوشمند فرصت های زیادی در اختیارمان قرار می دهد که خیلی از این ها خارج از حوصله این مقاله است. اما اجازه دهید برخی از این مزایا را با هم مرور کنیم.

 بهبود امنیت:

امنیت همیشه مهم ترین و اصلی ترین نگرانی انسان ها بوده است. اتوماسیون هوشمند به ما کمک می کند بر این ترس ها غلبه کنیم. به عنوان مثال قفل های هوشمند در حال حاضر امن ترین سیستم های قفل موجود در جهان هستند. اگر راحتی چنین دستگاه هایی را کنار بگذاریم و سایر جنبه های آن را بررسی کنیم متوجه می شویم که چنین مواردی به ما کمک می کند فردی که وارد خانه می شود را مانیتور کنیم و کدهای خاصی را برای بازدیدکننده های موقتی ایجاد کنیم. اگر فردی بخواهد این قفل ها را بشکند، نوتیفیکیشنی بر روی گوشی هوشمند صاحب خانه ظاهر می شود. این تنها آغاز راه است. سایر دستگاه های هوشمند همچون دوربین ها،سنسورهای حرکتی و آلارم های آتش هم می توانند سطح بیشتری از کنترل و حس امنیت را که چندین دهه قبل رویایش را در سر داشتیم در اختیارمان بگذارد.

بهره وری انرژی:

فناوری های هوشمند به وسایل خانه اجازه می دهد با کمترین مقدار انرژی کار کنند. این روزها حتی فرها نیز هوشمند شده اند و تنها زمانی که ماهیتابه فلزی در آن بگذارید غذایتان را گرم می کنند. برخی از این موارد هوشمندتر هم هستند و کنترل بیشتری بر گرم کردن، سرد کردن و روشنایی خانه در اختیارتان می گذارند و تنظیمات کارآمدتری در طول روز ارائه می کنند.

البته شما همیشه کنترل از راه دور را هم دارید و اگر به صورت اتفاقی خانه را ترک کردید می توانید وسایل را خاموش کنید.

مزایا و چالش های خانه هوشمند

 صرفه جویی طولانی مدت:

بهره وری انرژی صورتحساب های ماهانه شما را هم تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. اتوماسیون به شما کمک می کند هزینه کمتری برای انرژی پرداخت کنید. به عنوان مثال برخی از شرکت های بیمه ای بزرگ در دنیا تخفیف های خاصی را برای خانه هایی که با سیستم آلارم هوشمند تجهیز شده اند ارائه می کنند. همین تخفیف به تنهایی می تواند بخش بزرگی از هزینه های نصب را پوشش دهد.

سطح بالای سفارشی سازی:

شما می توانید هر چند مورد از این فناوری ها را که دوست داشتید در خانه تان مورد استفاده قرار دهید. سیستم های هوشمندسازی منازل بسیار قابل سفارشی سازی هستند و می توان آن ها را با نیازهای خاص هر خانه  سازگار کرد. به عنوان مثال بیشتر افراد کهنسال از ترکیب دستیارهای صوت، اتوماسیون و  سنسورهای پزشکی پوشیدنی  برای بهبود زندگیشان استفاده می کنند.

 راحتی:

اگر بتوانید خانه هایتان را هوشمند کنید زندگی راحت تری خواهید داشت. این روزها فناوری های هوشمند زیادی در اختیار افراد قرار دارد و آن ها می توانند از چنین فناوری برای راحت تر کردن زندگیشان استفاده کنند. اسکنرهای اثر انگشت در حال حاضر به یک بخش رایج در صنعت گوشی های هوشمند و حتی بخش های دیگر تبدیل شده اند. هر ابزای که بتواند زندگی شما را سریع تر کند و راحتیش را بیشتر نماید مفید خواهد بود.

 چالش های خانه هوشمند:

بله استفاده از این سیستم های مختلف در خانه بدون چالش نخواهد بود. اجازه دهید برخی از این چالش ها را با هم مرور کنیم:

  • نبود استانداردهای صنعتی درباره امنیت: برخی از تولیدکنندگان هستند که پس زمینه مناسبی در بحث امنیت ندارند. موضوع زمانی بدتر می شود که بدانیم هیچ روشی برای رتبه بندی این تولیدکنندگان وجود ندارد و در برخی از شرایط حتی استاندارد پذیرفته شده ای هم دیده نمی شود.
  • قیمت بالا: قیمت سیستم های هوشمند و حتی برخی از گجت ها بسیار بالاست. همین امر باعث می شود خیلی ها به سراغ این فناوری ها نروند.
  • بحث یادگیری: ادغام همه این ابزارها در یک گروه منسجم برای افرادی که هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اند می تواند یک چالش بزرگ باشد.
  • تکیه به اینترنت: شما می توانید بر روی سیستم های هوشمندتان کنترل از راه دور داشته باشید. این موضوع بدین معنی است که باید اطلاعاتتان را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید.

همانطور که مشاهده کردید سیستم های هوشمند بسیار مفید و مناسب هستند. بله قبل از ورود به دنیای سیستم های هوشمند باید زمانی را اختصاص دهید و ببینید از چه محصولاتی باید استفاده کنید.  سطح سفارشی سازی که در این شرایط به دست می آورید بسیار جذاب است. این ها را امتحان کنید و مطمئن باشید در طولانی مدت چیزی از دست نمی دهید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.