دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

ارزش غذایی و دارویی قارچ خوراکی

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

ارزش غذایی و دارویی قارچ خوراکی

۲۰۰ بازديد
ارزش غذایی

قارچ را اغلب به‌عنوان گیاهی می‌شناسند اما در اصل دسته‌ای از یوکاریوت‌ها بوده که نه جز گیاهان و نه گونه‌ای از جانداران هستند و از طریق بقایای گیاهان و جانداران دیگر تغذیه می‌کنند ازاین‌رو به آن‌ها دگزخوار هم گفته می‌شود. ارزش غذایی بالا و همچنین تنوع زیاد غذاها با قارچ سبب شده که جایگاه بسیار خوبی در فرهنگ‌های آشپزی ملل مختلف داشته باشد. اگر شما هم تاکنون از خواص شگفت‌انگیز قارچ اطلاع نداشته و یا هنوز این گیاه را در سبد مصرفی روزانه خود قرار نداده‌اید، با خواندن ادامه این مطلب در تصمیمتان تجدیدنظر جدی خواهید کرد.

ارزش غذایی قارچ

قبل از پرداختن به خواص قارچ بهتر است با ارزش غذایی آن آشنا شوید. هر ۱۰۰ گرم قارچ تنها ۲۲ کیلو کاری دارد که به دلیل وجود کربوهیدرات پایین در آن است. قارچ کلسترول و چربی اشباع‌شده نداشته و منبع مناسب پتاسیم، منیزیم، ویتامین D، روی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین B6 فیبر و پروتئین محسوب می‌شود.

 

 

خواص قارچ

قارچ‌ها با توجه به مواد معدنی و ویتامین‌های درون آن، فواید بسیاری در بدن دارد به‌طوری‌که پزشکان سنتی و مدرن از آن برای تهیه داروهای گیاهی و صنعتی استفاده می‌کنند. در زیر به برخی از خواص اثبات‌شده قارچ اشاره می‌کنیم:

‌‌

قارچ، داروی کم‌خونیارزش غذایی

مس، کمک‌کننده جذب آهن در بدن است که سبب پیشگیری از فقر آهن و بیماری‌ کم‌خونی می‌شود و با توجه به این‌که دارای قارچ مقدار قابل‌توجهی آهن و مس است داروی خوبی برای درمان آنمی محسوب می‌شود. جالب بدونید که حدود ۹۰ درصد آهن موجود در قارچ به‌آسانی قابل‌جذب برای بدن انسان است.

 

 

 

قارچ جلوگیری کننده از امراض قلبی و چاقی

میزان کلسترول و چربی اشباع‌نشده قارچ صفر است بنابراین مصرف آن برخلاف پروتئین‌های حیوانی افزایش چربی خون را در پی ندارد. همچنین میزان کربوهیدرات و قند قارچ پایین است پس باعث چاقی و به دنبال آن گرفتگی عروق قلبی نمی‌شود. از طرفی دیگر قارچ سرشار از فیبر است که به هضم بهتر غذا و نیز کاهش سطح کلسترول خون کمک شایانی‌ می‌کند و با برقراری تعادل سطح چربی خوب و بد در بدن، از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌نماید.

بنابراین کسانی که به دنبال یک رژیم غذایی مقوی و کم‌کالری برای خود هستند، قارچ انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شود.

 

ارزش غذایی

 

قارچ منبع عالی پتاسیم

یکی از بیشترین ماده معدنی که در قارچ وجود دارد پتاسیم بوده درحالی‌که هیچ مقدار سدیمی در آن وجود ندارد. همین امر سبب می‌شود که قارچ دارای خاصیت تنظیم‌کنندگی فشارخون باشد و با  افزایش گشادی رگ‌ها از کشش آن‌ها جلوگیری نماید.

همچنین پتاسیم باعث فعالیت بهتر و بیشتر گردش خون در بدن شده و اعصاب را آرام‌تر و هوشیاری و آگاهی فرد را بالاتر می‌برد.

 

 

 

 

قارچ، تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن

قارچ دارای ویتامین‌های B کمپلکس، A و C است که در افزایش سطح دفاعی بدن نقش مؤثری دارند.

سلنیوم موجود در قارچ نیز آنتی‌اکسیدان قوی جهت دفع رادیکال‌های آزاد در بدن بوده که علاوه بر افزایش سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها، مو و ناخن را نیز تضمین می‌کند. همچنین قارچ را یک پنی‌سیلین طبیعی می‌شناسند. زیرا دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی قوی بوده که با بتاگلوکن و پلی‌ساکاریدهای درونی خود از رشد باکتری‌ها و بروز عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

 

ارزش غذایی

 

 

قارچ عامل پیشگیری از پوکی استخوان

ویتامین D معمولاً بسیار کم به‌صورت خوراکی در گیاهان و میوه‌ها وجود دارد. اما قارچ سرشار از این نوع ویتامین کمیاب بوده که به همراه کلسیم در سلامت استخوان‌ها نقش کلیدی بازی می‌کنند. درواقع ویتامین D با کمک به جذب کلسیم و فسفر از پوکی استخوان جلوگیری کرده و مسکن خوبی برای درد مفصل‌ها به شمار می‌آید.

 

 

قارچ، دشمن سرطان سینه و پروستات

اشاره شد که قارچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است که بدن انسان را از شر رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان نیز هستند، رها می‌کند. بتاگلوکن و اسید لینوئیک کنژوگه (Conjugated Lionleic Asid) دو آنتی‌اکسیدان مهم و شاخص با خاصیت ضد سرطانی بالا در قارچ بوده که با کاهش عوارض کم و زیاد شدن هورمون استروژن در بدن آقایان و خانم‌ها از سرطان پروستات و سینه پیشگیری می‌کند.

 

ارزش غذایی

 

قارچ، انسولین طبیعی

قارچ با داشتن آب، ویتامین، فیبر، مواد معدنی و پروتئین زیاد در مقابل میزان کم کربوهیدرات و قند،  علاوه بر این‌که سطح قند خون را افزایش نداده و از دیابت جلوگیری می‌کند، بلکه باوجود انسولین‌ و آنزیم‌های طبیعی در خود باعث عملکرد بهتر لوزالمعده و کبد در هضم مواد قندی و غذایی می‌گردد. بنابراین توصیه می‌شود که در رژیم غذایی افراد دیابتی حتماً قارچ گنجانده شود تا علاوه بر استفاده از انسولین طبیعی، از خاصیت رفع و جلوگیری از عفونت‌ قارچ در اندام‌های حرکتی دیابتی‌ها نیز بهره ببرند.

 

 

ارزش غذایی

 

 

قارچ پرورشی بهتر از قارچ وحشی

ارزش غذایی و خواص سرشار قارچ سبب افزایش سرانه مصرف آن شده است اما باید خاطرنشان کرد که خواص نوع پرورشی با وحشی آن هیچ تفاوتی ندارد اما برخی به دلیل عدم شناخت انواع قارچ‌ها اقدام به مصرف قارچ وحشی می‌کنند که دچار مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ شده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود که با توجه به گسترش صنعت پرورش قارچ در کشور و امکان دسترسی آسان به آن، قارچ را به‌صورت بسته‌بندی با تاریخ تولید و انقضا تهیه و مصرف شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.