جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم آبیاری موضعی

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم آبیاری موضعی

۱۵۹ بازديد
سیستم آبیاری موضعی

سیستم آبیاری موضعی

یکی از خبرهایی که در سال های اخیر به وفور شنیده می شود بحران آب است. این مسئله در ایران نیز کم کم در حال ظهور است و کشاورزان زیادی را به دردسر انداخته است. همین مسئله باعث می شود تا در مورد سیستم آبیاری زمین های کشاورزی تجدید نظری داشته باشیم. یکی از سیستم های آبیاری پر کارد آبیاری موضعی و یا آبیاری قطره ای است. با استفاده از لوله پلی اتیلن در سیستم آبیاری موضعی می توانید بهینه سازی مصرف آب را به بهترین نحو انجام دهید.

 

برای آبیاری زمین های کشاورزی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از روش هایی که در گذشته مرسوم بوده است، ایجاد جوی های آب و انتقال آب از این طریق بوده است. اما این روش این روزها و با وجود این شرایط در مورد مصرف آب چندان مطلوب نیست. این روش آبرسانی نیاز به دقت زیادی دارد و شما باید از نیروی کارگر زیادی نیز برای انجام این کار استفاده کند. چرا که ابتدا باید جوی ها را ایجاد کرده و سپس هر یک مدت یک بار آن ها را تمیز کنید چرا که به مرور زمان ممکن است میز این جوی ها گرفته شود. از طریق دیگر هر چه قدر که شما دقت به خرج دهید باز هم آبرسانی به صورت یکنواخت انجام نمی شود. عمدتا در ابتدای مسیر آب بیشتر به گیاهان می رسد در مقایسه با انتهای مسیر. بنابراین استفاده از روش هایی که آب را به صورت کنواخت پخش می کنند دارای اهمیت زیادی است. یکی از این روش ها استفاده از آبیاری موضعی با آبیاری قطره ای است.

 

در این روش برای آبیاری از لوله های خاصی مانند لوله پلی اتیلن استفاده می شود. بسته به این که لوله کجای زمین قرار داده می شود و آبیاری از چه روشی انجام شود، حالت های مختلفی اتفاق می افتد. در این روش آبیاری، آب با فشار زیادی وارد لوله می شود و سپس سرعت آن از طریق سوراخ ها و یا سوراخ چکان ها کاهش می یابد.

 

انواع آبیاری موضعی :

  • آبیاری موضعی زیر زمینی یا زیر سطحی : در این روش آبیاری معمولا لوله های آبیاری در زیر زمین قرار داده می شوند چرا که در این حالت ریشه های گیاه بلند بوده و نیاز است که آب حتما به ریشه ها برسد.
  • آبیاری موضعی تیپ یا نواری : در این نوع آبیاری از لوله های استفاده می شود که روی آن سوراخ هایی با فواصل معین تعبیه شده است. این لوله ها باید به گونه ای باشند که در مقابل نور خورشید و فرسایش خاک و همچنین مواد شیمیایی که درون آن ها جریان دارد مقاوم باشند. لوله پلی اتیلن این امکانات را در اختیار شما قرار می دهد.
  • آبیاری موضعی تراوا : در این حالت لوله در خاک قرار داده می شود و با استفاده از سوراخ هایی که روی آن تعبیه شده است آب به گیاه می رسد.
  • آبیاری موضعی آب پاشی : همان طور که از اسم این روش معلوم است از آب پاش برای انجام این کار استفاده می شود. البته رد این روش اگر باد شروع بع وزیدن کند ممکن است عملیات آبیاری دچار مشکل شود.

 

مزایا و معایب آبیاری موضعی یا آبیاری قطره ای :

این روش می تواند برای شما بسیارکار راه انداز باشد. شما به عنوان یک کشاورز و یا صاحب یک زمین باید برای عملکرد مناسب زمین کود خاک را امین کنید در صورتی که از این روش آبرسانی استفاده کنید می توانید با استفاده از کودهای محلول می توانید بدون نیاز به کارگر کودرسای را انجام داده و همچنین از فرسایش خاک جلوگیری کنید. از طرف دیگر در بسیاری از مناطق آب شیرین و یا تصفیه شده وجود ندارد در نتیجه تنها می توان از آب شور استفاده کرد. اما اگر شما از ابیاری موضعی با قطره ای استفاده کنید تنها قسمت های محدودی از زمین لکه دار و شور می شوند و به کل خاک آسیبی وارد نمی شود.

علاوه بر این چون در این روش آب مستقیما به ریشه می رسد، آسیبی به برگ های گیاه وارد نمی شود و همچنین میزان آبی که هدر می رود به ۵ درصد کاهش یافته و بازده آبیاری به ۹۰ درصد افزایش می یابد.

 

اما این روش مانند هر روش دیگ مطلقا کامل و عالی نیست. در این روش ممکن است که در سوراخ ها و یا آب چکان ها گرفتگی ایجاد شود به دلیل ناخالصی هایی که در آب وجود دارد. سیستم آبیاری موضعی بهتر است که برای زمین های صاف و یکنواخت ایجاد شود. چرا که در غیر این صورت وجود شیب در زمین باعث می شود که آب به صورت یکنواخت به گیاهان نرسد و در سطح زمین جاری شود.

 

کاربرد لوله پلی اتیلن در آبیاری موضعی :

در این روش از لوله ای باید استفاده شود که اگر در تماس با اک قرار گرفت به مرور زمان دچار فرسایش نشود و از بین نرود. در گذشته از لوله هایی با جنس آلومینیوم و یا فولاد استفاده می شد که هم گران قیمت هستند و هم اینکه برای پیاده سازی سنگین بوده و چندان قابلیت حمل ندارند. همچنین ممکن است در تماس با مواد شیمیایی و یا آب به مرور زمان این لوله ها کارایی خود را از دست بدهند. بنابراین در این موقعیت می توان از لوله پلی اتیلن استفاده کرد که هم انعطاف پذیر است و هم در مقابل فرسایش و مواد شیمیایی عملکرد مناسبی دارند. استفاده از این لوله ها اکنون بسیار مرسوم است چرا که هزینه پیاده سازی این روش پایین است و قابلیت حمل نیز دارند.

 

همراهان عزیز در صورتی که به دنبال یک روش بهینه و مطابق با الگوی مصرف آب برای آبیاری زمین خود هستید می توانید از سیستم آبیاری موضعی استفاده کنید. برای اینکه از عملکرد درست این آبیاری مطمئن باشید با توجه به کاربرد لوله پلی اتیلن در سیستم آبیاری موضعی می توانید از لوله پلی اتیلن استفاده نمایید. با استفاده از این روش می توانید تاثیر مثبتی در مصرف بهینه آب کشور داشته باشید و از این سرمایه گران قدر برای آیندگان به خوبی محافظت کنید. جهت راهنمای و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شرکت توسن صنعت آپادانا تولید کننده لوله پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار در تماس باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.