دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

معرفی رشته کوهنوردی

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

معرفی رشته کوهنوردی

۲۲۵ بازديد
کوهنوردی

شاید زمانی که به دنبال تفریحی برای آخر هفته خود هستیم، کوهنوردی یکی از کارهایی باشد که به ذهنمان می رسد. شاید اکثر ما نیز این تصور را داشته باشیم که به راحتی این تفریح در دسترس است و نیازی نیست که کار خاصی برای آن انجام داد! ولی به همین سادگی هم نیست. در این مقاله می خواهیم انواع کوهنوردی، تجهیزات لازم کوهنوردی و همچنین مهارت های لازم کوهنوردی را به شما معرفی کنیم. پس با گروه دامونا برگزار کننده تورهای آفرود و طبیعت گردی همراه شوید.

انواع شاخه های کوهنوردی :

سنگ نوردی

 سنگ نوردی شاخه ای از کوهنوردی است که خود به ۳ دسته اصلی تقسیم می شود:

سنگنوردی سنتی یا صعود با ابزار

در این نوع، فرد برای صعود خود از تجهیزاتی استفاده می کند که همراه با بالا رفتن خود تجهیزاتی که استفاده می کند را باید جمع آوری و حمل کند. این روش می تواند برای فرد کمکی باشد ولی باید به این نکته هم توجه کرد که حمل این تجهیزات در طول زمان کاری مشکل برای فرد است.

سنگنوردی ورزشی

در این شاخه فرد دیگر از تجهیزات خاصی برای کوه نوردی استفاده نمی کند و تنها نیاز به یک طناب دارد.  برای انجام این فعالیت فرد می تواند از صخره های طبیعی و یا دیواره های سالنی استفاده کند. در این بخش استفاده از مهارت های لازم مانند سرعت دارای اهمیت زیادی است و تاکید بر بهبود آن هاست.

بولدرینگ یا سنگنوردی کوتاه

این شاخه نیز شبیه دسته قبلی است با این تفاوت که فرد از طناب استفاده نکرده و همچنین باید خیلی تکنیکی تر و با مهارت بیشتر این کار را انجام دهد و همچنین مسیری که طی می کند بسیار کوتاه تر از حالت های دیگر است. جهت حمایت جسمی از فرد، تشک هایی در زیر صخره قرار داده می شود. بنابراین در این شاخه کسی تبحر بالایی دارد که بتواند در زمان کوتاه، مسیرهای بیشتری را طی کند.

یخ نوردی

یخ نوردی را نیز می توان به نوعی شاخه ای از رشته کوه نوردی در نظر گرفت. که خودش دارای شاخه های به صورت زیر است :

یخ نوردی کوهستانی

یخ نوردی کوهستانی همونطور که از اسمش پیداست، در مکان های کوهستانی اتفاق میفته و معمولا هدف رسیدن به قله هست. در این حالت فرد می تواند از مسیرهای مشخص شده برای صعود استفاده کند.

یخ نوردی آبی

در یخ نوردی آبی، فرد از صخره ای بالا می رود که در زیر آن آب وجود دارد. در این حالت نیاز است که فرد از تکنیک های بیشتری استفاده کند و دارای مهارت های کافی باشد.

 

هر کدام از این شاخه ها روش های زیر قابل انجام است

صعودهای مصنوعی :

در این روش برای افرادی مناسب است که فرد مبتدی است و تنها می خواهد لذت صعود را بچشد. بنابراین فرد طی یک مسیر مشخص و با استفاده از ابزارهای کمکی صعود می کند.

داخل سالن:

در این حالت دیوارهای از پیش آماده شده وجود دارند، که دارای جنس های فایبرگلاس و یا چوبی هستند. در این حالت هدف بیشتر آشنایی با کوه نوردی و تمرین است. چرا که نمی توان به صورت عملی از بسیاری از ابزار استفاده کرد.

کوهنوردی:

شامل مهارت های کوهنوردی است برای رسیدن به قله که سنگنوردی و یخنوردی هم در آن وجود دارد.

یخ نوردی:

شکل دیگری از سنگنوردی است اما این بار باید از یخ بالا برفت. این شاخه خود به دو دسته: صعود آبهای جاری یخ زده مثل آبشار ها و سطوح برفی فشرده و شیب دار.

کوهنوردی

ابزار کوهنوردی  :

همان طور که می دانید در هر حرفه ای باید از وسایل خاصی استفاده کرد تا بتوان خطرهای احتمالی را کاهش داد و بیشترین لذت را از آن برد. البته این تجهیزات بسته به فصل و نوع کوه نوردی که انتخاب می کنید متفاوت است ولی در حالت کلی می توان به صورت زیر در نظر گرفت :

  • کفش مخصوص کوه
  • کاپشن گورتکس
  • کاپشن پلار
  • کوله پشتی
  • باتوم کوهنوردی
  • دستکش
  • کلاهمناسب فصل
  • بادگیر
  • جوراب کلفت
  • کیسه خواب
  • فلاسکچای
  • بطری آب
  • وسایل شخصی مانندقاشق و چنگال چاقو
  • چراغ قوه
  • وسایل کمک خوراکی مانند: فندک، نمک، چاقو،
  • کیف کمری برای نگهداری وسایل حفظ حیات

 

مهم ترین نکات در مورد کوهنوردی :

بعد از این که شما با انواع شاخه های این رشته و همچنین تجهیزات مورد نیاز آن آشنا شدید، زمان آن است با تکنیک های اولیه این حرفه آشنا شوید :

  1. داشتن اطلاعات فنی و مهارت کافی : در مورد مسیری که برای صعود انتخاب کرده اید و همچنین قله صعود سعی کنید بیشترین اطلاعات را داشته باشید تا بتوانید تکنیک های مورد نیاز صعود را شناسایی کنید و از آن ها به درستی استفاده نمایید.
  2. آمادگی جسمانی : سلامتی تنها در ظاهر مهم نیست. به عنوان مثال در اثر تغییر فشاری که در صعود به وجود می آید ممکن است شرایط جسمانی تغییر کند و برای شما مسائلی را به وجود آورد.
  3. آمادگی روحی : با توجه به اینکه این حرفه یکی از چالشی ترین حرفه هاست، برای وقوع عر اتفاقی باید آماده بود و توانست خود را کنترل کرد.
  4. تجربه : تنها اطلاعات از مسیری که پیش رو دارید کافی نیست چرا که ممکن است در عمل همه چیز متفاوت باشد. بنابراین حتی الامکان با افراد با تجربه به این تفریح بپردازید.
  5. دانستن قوانین کوهنوردی : با توجه به این که هر حرفه نیاز به تکنیک های خاص خود را دارد، آاگاهی از آن ها و رعایت موارد مورد نیاز باعث می شود از هر گونه خطرهای احتمالی ایمن باشید.

با توجه به مطالب گفته شده، می توان نتیجه گرفت کوهنوردی تنها به معنای بالا رفتن از یک صخره نیست. بلکه با نگاهی دقیق و جزئی تر می توان آن را به شاخه های مختلفی تقسیم کرد که هر کدام نیز به شیوه های مختلفی قابل انجام هستند. در نهایت برای همه آن ها یک سری قوانین و نکات کلی وجود دارد که در صورت رعایت آن ها انجام این حرفه برای شما لذت بیشتری خواهد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.