یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

چشمه باداب سورت

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

چشمه باداب سورت

۲۴۰ بازديد
چشمه باداب سورت

تا بحال اسم چشمه های رنگی را شنیده بودید؟ جذابترین مناطق طبیعی ایران را میدانید کجاست؟ چشمه پلکانی دیده اید؟ باور می کنید در ایران همچین چشمه ای وجود داشته باشد و یا فکر می کنید این جاذبه های در فقط اروپا پیدا می شود؟ به شما چشمه باداب سورت در نزدیکی اورست مابین ساری و سمنان را معرفی می کنیم و خواهید دید که در ایران مناطقی بسیار جذاب وجود دارد که بسیاری از افراد متاسفانه از وجود آن بی اطلاع هستند. در ادامه با گروه طبیعت گردی و آفرود دامونا برگزار کننده تورهای آفرود همراه باشید.

معرفی چشمه باداب سورت

این چشمه از نظر جغرافیایی در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مالخواست قرار دارد و از استان مازندران و سمنان می توان به آن چشمه سفر کرد. طبیعت این چشمه نیز به گونه ایی است که میتوان گقت سرسبزی و جنگل مازندران و دره و ارتفاعات سمنان را با هم دارد. این چشمه از شمال به تپه های پوشیده از جنگل های سوزنی برگ و از جنوب به دره های عمیق و از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه های زرشک وحشی و از غرب به روستای اورست راه دارد. چشمه های باداب سورت یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نقاط کیاسر محسوب می‌شود. وسعت این چشمه ‌های زیبا در حدود ۷ هکتار و در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد. چشمه های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی بعد از کوه دماوند ثبت ملی شده است. چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور در جهان  ثبت جهانی شده است.

معنی باداب سورت

در لغت باداب به معنی آب گاز دار و سورت به معنی شدت اثر است و باداب سورت یعنی شدت اثر آب گاز دار. برخی واژه باداب را معادل « وا اٌ » در زبان مازندرانی می دانند. در زبان مازندرانی وا به معنی درمان نوعی درد یا درد رماتیسم و اٌ به معنی آب است. پس وا اٌ یعنی  آبی که درد رماتیسم را درمان می کند.

چشمه باداب سورت

ویژگی های چشمه های باداب سورت

چشمه باداب سورت شامل دو چشمه اصلی و یا به نقلی دیگر دوازده چشمه با رنگ، بو، مزه و حجم آب متفاوت از هم است. یکی از چشمه های برزگتر و پر آب است

آب چشمه ی بزرگتر ، شور است و این چشمه استخری با عمق ۱۵ متر دارد که برای آب تنی در تابستان بسیار مناسب است. قسمتی از کف این چشمه حفره ایی عمیق به نام برمودای اورست وجود دارد.  همچنین چشمه آب شور و رسوبات سیاه رنگ اطراف آن خواص درمانی دارد و برای درمان کمر درد، بیماری های پوستی، روماتیسم و میگرن بکار می رود. شور بودن این چشمه باعث می شود که در زمستان یخ نزد و هیچ جانوری در آن زندگی نمی کند.

چشمه دیگر،  که در بالا دست قرار دارد، از چندین چشمه کوچکتر به صورت طبقاتی تشکیل شده که آب آنها ترش مزه است. آب این چشمه ها به رنگ قرمز و نارنجی و طلایی است و در اطراف چشمه رسوب آهن مشاهده می شود. آب این چشمه ها از بالای کوه به صورت پلکانی به پایین سرازیر می شوند که با رنگ های متفاوتی که دارد منظره ایی جذاب و دیدنی را ایجاد می کند. این چشمه ها در ارتفاع ۱۸۴۰متری قرار دارد و یکی از بی نظیرترین مناظر طبیعی در ایران و در جهان است. این چشمه ها و مناظر طبیعی اطراف ان در اردیبهشت بسیار جذاب تر می شوند، توصیه می کنیم در اردیبهشت ماه به این مکان سفر کنید و از دیدن این منظره لذت ببرید.

جاذبه های باداب سورت

  • تراورتنی سنگی تزیینی و زیبا است که در رسوبات آب های معدنی غارها و یا چشمه های آب گرم می توان آن را یافت. رونگ سفید آن بهترین کیفیت را دارد و وجود رنگ های مختلف در این سنگ نشان دهنده درصد اکسید آهن است.
  • بی شکل جذابترین جاذبه این چشمه ها پلکانی بودن آن است که به خاطر املاح موجود در آب است که در طی گذشت سالها رسوب کرده اند و به صورت پلکانی در آمده است.
  • چشمه باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفته است، پس محیط منلسب برای تحقیقات در زمینه زمین شناسی برای محققان می باشد.
  • مناظر طبیعی و بسیار جذاب که برای عکاسی و نقاشی بسیار مناسب است. رنگ بندی این منطقه غیر قابل توصیف است و باید با چشم خود ببیند.
  • این چشمه ها کم نظیر هستند و فقط در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند می توان نظیر آن را یافت.

مسیرهای منتهی به چشمه باداب سورت

اگر تهران را مبدا در نظر بگیریم از جاده های سمنان و مازندران می توان استفاده کرد. مسیر سمنان ایمن تر است و مسیر مازندران زیبایی طبیعی مخصوص به خود را دارد، انتخاب با شماست که کدام مسیر را انتخاب کنید. اگر جاده سمنان را انتخاب کنید به ترتیب از  شهرهای سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولاد محله عبور می کنید و به سه راه تلمادره می رسید، در مسیر مازندارن نیز از شهر تهران میتوانید از مسیر فیروزکوه یا هزار به ساری سپس به کیاسر رفته و بعد به سه راه تلمادره می رسید بعد از سه راه تلمادره مسیر یکی می شود. بعد از سه راه تلمادره به پمپ بنزین و سپس به پاسگاه می رسید. جاده ی روبه روی پاسگاه به سمت اورست می رود. از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و به سه راهی  سه خط می رسید . مسیر سمت راست به روستای مالخواست، سمت چپ به روستای اورست و مسیر مستقیم که خاکی است به چشمه باداب سورت منتهی می شود.

خلاصه: چشمه های اداب سورت از جاذبه های طبیعی ایران در جنوب ساری قرار دارد و از بهترین مناطق کیاسر است. این چشمه های به صورت پلکانی هستند. آب چشمه های اداب سورت به رنگ های قرمز، نارنجی و طلایی می باشد که به علت املاح معدنی و وجود اکسید آهن در آب است. بیشتر آب این چشمه شور است.

دامونا برگزار کننده تورهای طبیعت گردی و آفرود و دوره های آموزش غواصی .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.